V. 10

Nu är vi inne i vårmånaden mars, men va hände då? Snö och kyla kom tillbaka, snön la sig som ett vitt täcke på marken och vinden bet tag i kinderna. Det blev fina vinterbilder och till och med på en bild på en liten vinterfågel som kurade ihop i kylan.

Men vädret hindrade inte Nyängselever från att promenaderna till affären och handla.

Fiskgratäng och potatis står på menyn. Tisdagen, den stora matlagningsdagen. Alla elever är sysselsatta med att förbereda och laga till. Skala och koka potatis, skära fisk och lägga i form, skära alla grönsaker och göra sallader. Räkna hur många som ska äta och duka bordet med tallrikar, bestick och glas. Det blir många räknemoment. Det är så roligt att se alla jobba på med sitt uppdrag och till slut ses alla runt bordet för att smaka av resultatet. Det smakade som vanligt väldigt gott.

Elever har bakat, mandelkubbar och scones.  Recept som visar bilder på, ingredienser och hur många mått. Det blir mycket att räkna, mäta, blanda, vispa och bjuda på.  Gott till fikat!

Nästa vecka: På tisdag åker vi alla till Tingsryd och badar. Studiedag Onsdagen den 15 mars. Skolan är stängd!