Veckobrev v 45

Veckan som gått (v 45): Det är skönt att ha lov men det är nog lika skoj när skolan börjar igen! Efter lovet fanns det lite nya böcker att börja jobba med för eleverna.

På ”Vårt samhälle” fick eleverna i uppdrag att bygga ett av de hus som de hade haft i uppdrag att fotografera. Det blev bland annat ett Centrumhus, en brandstation, Lessebo kyrka och Kommunhuset. Innan bygget pratade vi om olika slags hus och vad våning, källare och vind är för något. Vi jämförde också storlekar på hus hög-låg, lång-kort.

Vi hade elevråd i torsdags då gymnasiet höll i klubban. Vi tog upp önskemål från eleverna vad de tyckte var viktigt att hinna med innan jullovet. Givetvis blir det mycket som hör julen till och det är ju bara trevligt. Det fanns även önskemål om ett par studiebesök.

I torsdags var vi på biblioteket och lånade böcker. Vi passade även på att se den nya fina utställningen och så tog vi en fika innan det var dags att åka hem.

På fredagsmyset har vi börjat titta på en ny film som heter Arthur som är både spännande, lite farlig och rolig. Det är ett äventyr med jakt efter en rubinskatt som ska rädda mormor från att förlora sitt hus.

Veckan som kommer (v 46): Vi kommer att fortsätta bygga klart våra hus på ”Vårt samhälle”. Vi jobbar vidare i våra böcker, klistrar in nya blad som handlar om olika hus och begrepp som hör till.

I SO fortsätter vi att prata om 1900-talet och vi har kommit till 30-talets viktigaste händelser.

På mat/boende fortsätter vi med att prata om ekonomi och vad vi egentligen behöver pengar till.

Annars ska väl veckan flyta på som vanligt med praktik och jobb i skolan.

Viktor har tagit över bloggens matsedel efter Louise fram till jullovet.