vecka 7

Veckan som gått (v.7): Den här veckan har vi fått lyssna på grundsärelevernas redovisning där de jämför bilder på gamla Lessebo och nya Lessebo.

I tisdags var vi och intervjuade två ekonomer på utbildningsförvaltningen. Vi undrade bland annat om vad en elev kostar, om kommunen kan spara och låna pengar, vad kostar skolmaten. Eleverna har blivit jätteduktiga på att komma på finurliga frågor att ställa till intervjupersonerna. I tisdags var det vi på gymnasiet som fixade alla semlebeställningar, en del med mandelmassa och en del med vaniljkräm.

Bild

I torsdags var det dags för lite fest igen. Gymnasieeleverna dekorerade fina hjärtekakor som träningsskolan bakat. De ordnade även dukning i hjärtetema. Vi fikade tillsammans efter elevrådet där vi bl.a pratade om rastverksamhet.

I fredags besökte vi Lessebo museum som är iordningställt av hembygdsföreningen. Där finns en mängd gamla bruksföremål som folk har skänkt till museet. En del saker kommer från gamla Lessebo bruk och Lessebo gård. Där finns också uppbyggda miljöer som skolsal, kök mm. Det var en spännande visning där flera saker kom från 1600-talet. Vi tackar Rolf för visningen.

Ha ett skönt sportlov!

Veckan som kommer efter sportlovet (v.9): Efter ett välförtjänt sportlov startar vi upp på måndagen 25 igen med lektioner som vanligt.

På lektionen Vårt samhälle kommer gymnasieeleverna redovisa sitt besök på kommunkontoret.

På SO:n kommer vi till 1990-talet med Estoniakatastrofen, EU-omröstningen och byggandet av Öresundsbron.

Torsdagen den 28 kommer vi åka till Tingsryd för att bada, vi kommer även att äta lunch där innan vi åker hem igen. Skicka med en liten fika! Badkläder också förstås.

Ta med låneböckerna till fredag så tar Jonathan med sig dem till biblioteket.