Veckobrev v 12

Veckan som gått: (v 12)

I måndags utvärderade eleverna arbetet med Vårt samhälle. Frågan som ställdes var
” Vad har ni lärt er?” Det eleverna kom på och berättade om skrevs ner på en tankekarta. Det var helt fantastiskt vad de hade lärt sig och bra för oss pedagoger att få ett kvitto att arbetet gett så mycket. Vi kommer naturligtvis visa arbetet för er föräldrar under våren.

I tisdags var vi på besök på Daglig verksamhet (DV) i deras nya lokaler på Berghälla. Det var kända ansikten som mötte oss i hallen. Vi fick en rundvisning och fick se arbetslokalerna ( gula och gröna rummet), myshörnan, fikarummet och matsalen. Det blev lite tid till ”snack” också innan det var dags att gå. Två av Nyängskolans elever påbörjar sin praktik där efter påsk så det var bra att veta hur man kommer dit.

I onsdags gick vi till kyrkan för att ta del av årets påskspel. Vi välkomnades av aktörerna som visade oss våra platser. Spelet handlade om Jesu korsfästelse och uppståndelse. Det blev både teater och vacker sång. Det var ett riktigt bra påskspel och aktörerna fick många applåder.
Tillbaka i skolan inväntade vi matlådan som vi bett om eftersom vi var sent ute för matsalen. Det smakade gott med soppa efter den något kyliga men friska promenaden.

I torsdags påbörjade vi det nya temat Vår miljö på So. Eleverna har fått en arbetsbok som tar upp olika delar  kring vår miljö. Vi läser, diskuterar, skriver och ser på film.
Efter musiken och praktiskt arbete promenerade vi till Flustret för att äta lunch. Där bjöds det på buffé med både fisk och kött. Det var bara att välja det man var sugen på. Proppmätta och belåtna var vi när vi gick därifrån!

Veckan som kommer: v 13  PÅSKLOV

påskbild2

Veckan efter påsklovet :v 14

På tisdag är det praktik som vanligt och de två gymnasieeleverna påbörjar sitt jobb på DV.

På torsdag går vi till biblioteket sista timmen så ta med dina låneböcker.

Eftersom det blir utökad praktik för en del av våra elever innebär det att vi kommer göra lite schemaändringar, men vi återkommer om detta!