Veckan som gått (v 49):

Veckorna rusar fram och andra advent är redan här. I tisdags spred sig juledofter i köket. Eleverna bakade pepparkakor så det stod härliga till. Det blev till att kavla och vända deg några gånger innan det trycktes hjärtan, stjärnor och andra former. Det gäller att stå vakt när plåtarna hamnar i ugnen så inget bränns vid. Inget slängt utan det blev en stor burk med fina bruna kakor.

Bild 335 Bild 340 Bild 347 Bild 346

I onsdags var det dags för Viktor och Arlind att handla till veckans lunch. Med varsin inhandlingslista  såg dem till att få med sig allt fram till kassan. Sen var det att plocka fram plånboken och betala innan promenaden tillbaka.

I torsdags var det dags för veckans hemlagade lunch. Det är många moment som eleverna ska gå igenom som t.ex skala, skölja, skära, smörja, blanda, krydda, vispa, använda spis och ugn.

Bild 353 Bild 352 Bild 357Bild 359

Bild 360 I formen ligger torsk med purjo, tomat och chiligrädde serverad med pressad potatis, sallad och gröna ärtor. Smaskens!

I fredags trotsade vi vädret och gick till gymmet för att träna, bubbla och duscha. Trötta men nöjda blev det lite extra gott till fikat med lussekatter och glögg om man ville ha. Vi hade biovisning med jultema innan utvärderingen. Sköna fåtöljer fanns på plats så det var bara att mysa ner. En härlig avsutning på en bra vecka.

Veckan som kommer (v 50):

Den här veckan är det mycket som händer och allt i julens tecken.

På tisdag fortsätter vi med julpyssel på bilden. Någon kanske vill slå in ett paket också.

På onsdag är vi inbjudna till kyrkans julspel som är lika spännande varje år. Vi har fått platser på första parket så vi kan vara med på allt som händer. Vi samlas i skolan först för att vid tiotiden ta en gemensam promenad dit.

På torsdag åker vi till Tingsryd för att ta ett juladopp. Vår lunch äter vi på Flustret på vägen hem. Ta med en liten fika och det du behöver för bad och dusch.

På fredag blir det kanske ingen idrott utan vi går nog till biblioteket direkt efter samlingen för att se Bikupans luciatåg. vi passar på att ta en fika på café Biet innan de kommer. Vi avslutar dagen med utvärdering av veckan och vi tar en titt på bloggen.

Julavslutningen den 20/12: som vanligt är ni välkomna att medverka. Meddela i kontaktboken om ni vill vara med.