veckobrev v 6

Veckan som gått v 6:

Februari är här och ljuset börjar komma tillbaka. Man blir så glad när solen tittar fram. Tråkigt bara att snön inte fick ligga så länge, då det snart är sportlov.

Den här veckan har eleverna jobbat på som vanligt med sitt schema. Förutom skolarbete är det en del praktiska saker som ska skötas som att tvätta, baka, laga mat, pappersinsamling mm.

I tisdags bakade Arlind kringlor. Det är spännande att prova nya saker och för varje gång det är arbete i köket, lär man sig vad saker heter och var de finns.

På bilden fick ett par grabbar prova på hur det gick till att göra en ansiktsmask. Det krävdes tålamod och tystnad. Fortsättning följer nästa vecka. Oliver påbörjade ett syarbete och Rasmus målade på staffli.

Bild 668                                                               Bild 669Bild 675

Det var Olivers tur att baka i onsdags. Han bjöd kompisarna på rulltårta.

I torsdags firade vi Arlind som fyllde 16 år och vi blev bjudna på god tårta av familjen. Hjärtligt tack från oss alla. Det blev också korvgrillning på gården årets första men långt ifrån sista. Vi fick också smaka varma bananer med choklad till efterrätt, det var smaskigt.

Bild 692Bild 702

Veckan som kommer v 7

På måndag börjar Arlind sin praktik på biblioteket. Han får hjälpa till med att hålla ordning på barnböckerna. Han kommer att vara där varje måndag eftermiddag fram till v 12.

På torsdag är det dags för utflykt. Viktor, Arlind och Rasmus åker till Växjö för att besöka domkyrkan, äta lunch och göra ett studiebesök på hemlig plats. Domkyrkan har funnits på önskelistan ett tag så nu passar vi på.

Oliver åker till Tingsryd för att bada på Kaskad och äta lunch på restaurang.

På fredag alla hjärtans dag ska vi nog bli bjudna på något gott av Rasmus. Han ska baka varje fredag framöver. Innan fikat har vi idrott som vanligt.

Vecka 8 är det sportlov eleverna är lediga från skolan. Vi önskar er alla en skön ledighet med mycket frisk luft.