v. 10

Veckan som gått: V 10

Vårmånaden Mars är efterlängtad och har i veckan gett oss lite blandat väder, regn, kyla men framförallt sol med lite värme. Underbart! Måndag morgon tittade vi på vårplanschen. Vad händer på våren, vilka fåglar ser vi i naturen, vilka blommor är på väg upp från jorden? Vi introducerade vårens fågel Bofinken, vi har lyssnat på Bofinkens läte och tittat på film. Vi har också gjort en liten bok som handlar om Bofinken. Vi kommer att lära oss om en ny fågel varje vecka innan påsk.

Eleverna har jobbat flitigt med sina uppdrag, praktiker och olika praktiska sysslor. Det är viktigt att få jobba med sin kropp på olika sätt varvat med lektioner. Arlind, Viktor och Oliver har handlat till veckans matlagning. Denna veckan har vi lagat grekisk mat, Souvlaki, tzatziki, klyftpotatis och greksallad. Naturligtvis fanns den grekiska flaggan med på bordet. Eleverna hade olika uppdrag och tillsammans blev det en god grekisk maträtt. Oliver rev gurka, skar grönsaker till grekiska salladen. Arlind dukade bordet fint, hällde upp oliver i en skål och gjorde vitlöksbröd. Viktor skar rödlök, gjorde tzatzikin och passade på klyftpotatisen så de fick lagom fin färg. Innan maten lyssnade vi på grekisk musik och provade att dansa Zorba.

027  025  026

Vi har gjort ett besök på biblioteket i veckan. Vi har läst och tittat ut nya böcker att låna. Det blev en skön promenad och cykeltur i vårsolen. På musiken tränar vi in ett program som vi hoppas kunna bjuda in elevernas familjer till en konsert så småningom.

På fredagen var det träningsdags. Oliver gick en lång skogspromenad. Arlind och Viktor jobbade med sina muskler i Hackes träningslokal. Det är skönt med en varm dusch efteråt. Eleverna skrev och klistrade in bilder på händelser för veckan i sina utvärderingsböcker.

nästa vecka: V 11

Spanskt matlagningstema. Vad blir det? Spännande!