Veckobrev v11

Veckan som gått v 11:

Att mars är den första vårmånaden vet vi alla men att redan nu få känna på värme är tidigt. Tack vare kalla klara nätter så blir dagarna soliga och mitt på dagen är det riktigt skönt.

I måndags presenterade vi tranan som är en vårfågel precis som bofinken. Vi tittade på film om tranan och olika vårtecken. Eleverna har under veckan jobbat med tranan på olika sätt, skrivit, läst, gjort bok och svarat på frågor på datorn.

I tisdags hjälptes Arlind och Viktor åt att fixa fina vårkrukor utanför dörrarna. Det innebar lite jobb med att ta bort det gamla, ösa ny jord och fundera ut hur många penséplantor varje kruka behövde eftersom de var olika stora. Det blev en del resonemang innan allt var på plats. Sedan var det dags att vattna och köra bort det gamla och slänga på komposten. Nu står krukorna på plats och lyser upp vid varje entré.

013 014

I onsdags fm var det dags att handla till torsdagens matlagning. Det blev cykel eller promenad till ICA och Lessebo livs. På em bakade Oliver kubb på sitt praktiska arbete, det doftade så gott i hela huset. Arlind och Viktor träffade sina DV-kamrater i skogen för att ha idrott tillsammans. De fick prova på olika roliga gemensamhetsövningar.

I torsdags lagade vi mat tillsammans. Spanien var på tur så en färg-och smakrik paella stod på menyn. Vi lyssnade på lite spansk musik och provade på att dansa tango och flamenco.

I fredags var det idrott för alla. Två grabbar tränade i träningslokalen. Oliver var ute på en tipsrunda runt elljusspåret. Det gäller att vara uppmärksam på var alla lappar hänger.

Veckan som kommer v 12:

På måndag hälsar Viktor på DV nere vid Lions stuga. Arlind praktiserar på biblioteket som vanligt. Oliver källsorterar och har praktiskt arbete på em.

På tisdag är det ingen matplanering det blir arbetspass i stället precis som på onsdagen då vi inte handlar.

På onsdag bakar Oliver något på sitt praktiska arbete.

På torsdag är det utflykt. Eleverna har fått välja på två alternativ. Resultatet blev att Viktor vill åka till Växjö och Oliver och Arlind vill bada i Tingsryd. Alla äter på restaurang den dagen.

På fredag är det idrott som vanligt samt utvärdering av veckan.